
Prezentul chestionar este un instrument de colectare informații, opinii și preferințe ale bucureștenilor. Acesta face parte dintr-un ansamblu mai larg de activități consultative, exploratorii care, alături de studiile tehnice preliminare, vor contribui la definirea unor cerințe cât mai complete, clare și incluzive pentru derularea procesului de regenerare urbană a zonei Depoului Victoria.
Concret, răspunsurile dumneavoastră la prezentul chestionar vor contribui* la întocmirea temei de PUZ care va reglementa transformarea Depoului Victoria într-un echipament public complex și reprezentativ pentru oraș, destinat – cu precădere – culturii și educației privind transportul public în București.
- Durata completării chestionarului este de aproximativ 10 minute.
- Chestionarul este deschis până la data de: 15.02.2025
- Sinteza răspunsurilor va fi publicată pe website-ul nostru, cel târziu la data 10.03.2025 și va fi înaintată către Direcțiile de specialitate ale Primăriei Municipiului București.
Prezentul instrument a fost pregătit prin colaborarea dintre colectivul de bursieri din cadrul URBOTECA FELLOWSHIP 2024 și grupul de lucru inter-instituțional din cadrul proiectului URBACT GreenPlace, din care fac parte și reprezentanți ai Primăriei Municipiului București, alături de Societatea de Transport București, TPBI, ADI Zona Metropolitană București, asociații profesionale (Ordinul Arhitecților din România, Asociația Profesională a Urbaniștilor din România), organizații neguvernamentale (Asociația Metrou Ușor, Asociația pentru Tranziție Urbană Fundația Comunitară București, THE INSTITUTE, BAZA, AMAIS, ș.a.)

*Vă rugăm să țineți cont că prezenta consultare servește doar la formularea unor premise inițiale care pot să evolueze în funcție de constrângerile tehnice. În procesul de elaborare PUZ, colective pluridisciplinare de specialiști vor studia zona în detaliu, precum și diversele aspecte urbanistice (de exemplu: analiza solurilor și propuneri de permeabilizare, spații plantate, soluții bazate pe natură, circulații și fluxuri de mobilitate, gabarite ale clădirilor, conformarea utilităților și posibilității de implementare a unor principii de economie circulară etc). De asemenea, se vor propune modele de management ale echipamentelor publice nou create, precum și etapizarea investițiilor vizate. Pe parcursul elaborării PUZ se vor derula și alte activități consultative, care vă vor informa asupra acestor evoluții și vor supune dezbaterii publice, alternative de regenerare urbană a zonei.
Context, pe scurt
Primăria Municipiului București intenționează să elaboreze un Plan Urbanistic Zonal pentru valorificarea patrimoniului istoric al depoului Victoria (fost Bonaparte), prin crearea unui echipament public reprezentativ care va îmbina, în mod armonios și sustenabil, trecutul cu prezentul și viitorul mobilității urbane din București. Acest nou echipament și spațiu public al orașului își propune să fie un loc atractiv, incluziv și accesibil tuturor categoriilor de utilizatori (indiferent de vârstă, abilități, condiție socială etc). De asemenea, își propune să devină un exemplu de bună practică privind implementarea soluțiilor de restaurare, conversie și valorificare a patrimoniului istoric, a soluțiilor pentru energie curată și regenerabilă, a principiilor de economie circulară, precum și a soluțiilor bazate pe natură, care asigură un micro-climat sănătos și (cât mai) rezilient la efectele negative ale schimbării climatice.
După aprobarea noilor reglementări de urbanism și a datelor de temă privind necesarul de funcțiuni și activități dorite, atmosferă urbană, număr de utilizatori, utilități și echipamente publice, va fi organizat un concurs internațional de soluții pentru arhitectură și design urban, prin care va fi ales cel mai potrivit proiect pentru obiectivele vizate.
Istorie
Depoul Bonaparte (în prezent, Victoria) este primul depou de tramvaie din București și din Vechiul Regat, fiind deschis în anul 1871. Acesta este relativ contemporan cu primul depou de tramvaie de pe teritoriul actual al României, care a fost construit la Timișoara în 1868 și care este amenajat astăzi ca muzeu al transportului public din Timișoara. De-a lungul vremii Depoul Bonaparte și-a schimbat numele de mai multe ori, azi fiind cunoscut ca Depoul Victoria. Pe durata funcționării, depoul a găzduit aproape toate tipurile de tramvaie care au circulat în București.

Istoria Depoului Bonaparte / Ilie Pintilie / Victoria începe în vara anului 1871, când societatea engleză “Harry Hubert de Mervee” a obținut autorizația de a instala primele linii pentru tramvaiele cu cai. Un an mai târziu s-a dat în folosință prima linie de tramvai bucureșteană, traseu ce pornea de la Gara Târgoviștei și ajungea până la Piața Sf. Gheorghe. Ulterior, acest traseu a fost prelungit pe Calea Moșilor până la Bariera Moșilor (cu aproximație, intersecția cu Șos. Mihai Bravu).
În anul 1926 începe prima modernizare a depoului și sunt construite primele două hale (nr. 1 și 2), iar anul următor 1927, se mai construiesc încă două hale (nr. 3 și 4). În anul 1928 se finalizează sistematizarea remizei, construindu-se încă patru hale (nr. 5, 6, 7 și 8). În anul 1944, Depoul Bonaparte a fost bombardat masiv în timpul atacului aerian al Aliaților asupra Bucureștiului. În toamna aceluiași an încep reparațiile, care vor dura până în 1948.
Conform Societății de Transport București, în anul 1968 a avut loc un incendiu care a distrus halele aproape în întregime. Acesta este – posibil – momentul în care au și fost demolate toate celelalte hale, fiind păstrate doar halele nr. 1 și 2, care au fost scurtate până la lungimea de 45 m, aproximativ jumătate din lungimea inițială.

În prezent, Depoul Victoria se află într-o stare avansată de degradare fizică și morală, dar încă funcțional, fiind utilizat pentru întreținerea și gararea tramvaielor mai vechi ale Bucureștiului. Depoul include și o mică zonă de tipografie, precum și o serie de spații nefolosite sau utilizate ca depozitări pentru entități separate de depou. Tramvaiele moderne, recent achiziționate, care rulează pe liniile 1 și 10 (din vecinătatea depoului) nu sunt garate și nici întreținute aici, întrucât Depoul Victoria nu dispune de infrastructura, echipamentele și facilitățile necesare.
Ocazional se organizează aici parade și evenimente publice cu tramvaiele istorice, care atrag locuitori și turiști de toate vârstele, îndeosebi copii și tineri. În plus, în cei peste 150 de ani de funcționare a depoului și a transportului public din București, au fost colectate foarte multe filme, documente, artefacte, machete și vehicule istorice, care merită a fi expuse, cunoscute și promovate către publicul larg.
Disfuncționalități identificate
Depoul și zona adiacentă au fost analizate în cadrul grupului de lucru constituit cu ocazia proiectului european URBACT „GreenPlace”. Membrii acestui grup de lucru, format din reprezentanți ai administrației publice, din sectorul ONG, al asociațiilor profesionale și universităților, au identificat, printr-o serie de ateliere iterative, următoarele disfuncționalități ale depoului:
- Infrastructura și clădirile în stare avansată de degradate, utilizarea ineficientă a spațiului (predominant pentru depozitare), echipamente și tehnologii învechite (la nivelul anilor 80), toate acestea creează un cerc vicios care demoralizează personalul depoului, scade apetitul pentru investiții al STB și afectează eficiența în exploatare a depoului.
- Amplasamentul este necunoscut publicului și (fiind ascuns între blocuri rezidențiale) are o vizibilitate și accesibilitate foarte scăzute. Accesul insuficient pentru pietoni și diverse vehicule duce la dificultăți în planificarea și organizarea unor activități complementare, destinate publicului larg.
- Dificultatea implementării unui proces de regenerare urbană este amplificată aici de numărul mare de actori implicați (stakeholderi) și de interesele nealiniate ale: proprietarului terenului, administratorului terenului, comunității locale și ale bucureștenilor în general.
În cadrul grupului de lucru au fost conturate câteva elemente de viziune preliminară pentru transformarea acestui teren:
- Necesitatea păstrării și valorificării moștenirii istorice și culturale a infrastructurii de transport, importantă la nivelul orașului.
- Importanța includerii unor spații cu acces public nerestricționat, precum și a unor activități interactive, care să transforme depoul într-un centru socio-cultural incluziv și reprezentativ pentru oraș.
- Nevoia de echilibru și compromis echitabil între cerințele comunității (pentru servicii și spații publice, spații pentru loisir, agrement, cultură, spații verzi) și nevoile actuale ale sistemului de transport public al orașului.
Aceste elemente preliminare pentru viziunea de transformare a Depoului Victoria, urmează a fi ajustate și/sau completate cu opiniile bucureștenilor exprimate atât prin prezentului chestionar cât și prin viitoare activități de consultare și co-creare. Împărtășindu-ne viziunea și opiniile dumneavoastră, ajutați la conturarea posibilelor intervenții propuse în arealul Depoului Victoria, precum și la identificarea unor posibile funcțiuni complementare, cu valențele publice, comunitare, îndrăgite de către bucureșteni.